Inspelen op veranderend koopgedrag

 In Blog

Er is werk aan de winkel, letterlijk en figuurlijk. Dinsdag 19 april rekende e-commerce/retail goeroe Cor Molenaar af met het eeuwige ‘ge-ja-maar’ van ons Nederlanders. We moeten vooruitkijken en kansen benutten. Op de bijeenkomst voor detaillisten, georganiseerd door Rabobank Maas en Waal, was de alomvattende boodschap dat het gaat om het geluksgevoel van de klant. Winkeliers moeten niet stoeien met het internet, maar met het veranderende koopgedrag van de consument. Wordt de bedrijfsvoering hier niet op aangepast? Prima, maar dan heb je geen bestaansrecht meer. Keiharde woorden, maar wel duidelijk.

I love shopping

Wij houden van winkelen! Dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo blijven. Maar de consument is de laatste 6 jaren, sinds de opkomst van de smartphone, compleet veranderd:

  • Online is geen kanaal meer, het is een way of living… voor iedereen.
  • We zijn vergroeid met onze telefoon.
  • Internet wordt gebruikt om te oriënteren en te kopen.
  • De consument verwacht gemak zoals thuisbezorgen.
  • Merken worden minder belangrijk. De omgeving en vriendenkring bepalen.
  • Fysiek winkelen moet vooral leuk zijn, met veel aandacht voor beleving in het winkelgebied.

Geluk doet kopen

Een consument die zich gelukkig voelt, zal volgens Cor Molenaar veel sneller iets kopen. Juist de fysieke winkels kunnen dit ‘geluksgevoel’ stimuleren. Mensen moeten zich prettig voelen in een winkelgebied, zodat ze hier speciaal naartoe komen. Bedenk steeds: hoe kunnen we de klant nog gelukkiger maken? Een hapje, een drankje, lekker shoppen. Het is een perfectie combi. Veel winkels zijn op zaterdag  al om 17 uur gesloten, terwijl consumenten pas later op de dag tijd hebben om te winkelen. Hoe fijn zou het zijn als ze op hun gemak kunnen shoppen, daarna iets drinken, een hapje eten, om vervolgens met een fijn gevoel huiswaarts te keren? Winkeliers en horecaondernemers moeten veel meer samenwerken en zaken op elkaar afstemmen. Het resultaat is een gelukkige consument en voor beide partijen meer omzet.

Samenwerken heeft toekomst

Natuurlijk kan een winkelier niet in zijn eentje de toekomst veranderen. Ook de gemeente, vastgoedeigenaren en leveranciers moeten de handen ineenslaan. Maar een samenwerking begint al klein. Denk aan onderlinge samenwerking tussen winkeliers. Er wordt nog te vaak van de gedachte uitgegaan dat je kunt overleven door te concurreren. Maar juist door samen te werken sta je sterker. Denk aan voorbeelden zoals Thuisbezorgd.nl, Airbnb en Uber taxi. Of een winkel waar mannen een biertje kunnen drinken, terwijl de vrouwen in hetzelfde pand schoenen en kleding passen. Het bestaat en het werkt!

Wat kunt u nu als winkelier hiermee?

Het internet is niet uw concurrent. Het is veel belangrijker om in te spelen op het veranderende koopgedrag van de klant. Pas uw dienstverlening hierop aan. Denk aan andere openingstijden, snelle thuisbezorging door gepensioneerden. Bouw een feestje op zaterdagavond. Profiteer ook dat Maas en Waal geen stad is. Mensen komen hiernaartoe voor een stukje gezelligheid, goede service, gratis parkeren, goede bereikbaarheid, gastvrijheid. Kortom, allemaal zaken die te maken hebben met het geluksgevoel. De uitdaging aan u als winkelier om dit geluksgevoel nog verder te stimuleren. Heb lef om nieuwe dingen te proberen en vertrouw op uw ondernemerschap.

Ga mee in de ontwikkelingen

Maakt u zich nu al zorgen over het internet? Maak uw borst dan maar nat. We staan aan de vooravond van een totaal nieuwe ontwikkeling. De komende drie tot vier jaar gaan nog veel meer zaken op ons afkomen, die uw businessmodel totaal in de war kunnen schoppen. Denk aan augmented reality, 3d printing, zelfrijdende auto’s. Een goede ondernemer saneert niet, die transformeert. Ga mee in de ontwikkelingen, benut kansen. Ander heeft u geen bestaansrecht meer als winkelier.

De nieuwe generatie:

 

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search