Belevenismarketing in de Efteling

 In Blog

“We gaan naar de Efteling”, zei ik tegen mijn kinderen. Ondertussen maakte mijn enthousiasme plaats voor dolle kriebels in mijn buik vanwege de spanning en voorpret. Beelden van een droomwereld met elfjes, prinsessen en kabouters gingen door mijn hoofd. Hoe zouden ze hun eerste bezoek aan de Efteling vinden? Mijn oudste zoon van bijna 4 haalde mij uit mijn dromerige gedachten en vroeg: “Wat is de Efteling, mama?” Hij had totaal geen idee of ik het over een nieuwe winkel op de hoek van de straat had of over een pretpark, laat staan dat hij enige beleving had bij het woord ‘Efteling’.

Beleving

De Efteling wil haar gasten een bezoek aan het park laten ‘beleven’ en is hier als geen ander in geslaagd. Al bij aankomst word je meegenomen in een wondere wereld waar sprookjes echt bestaan. Je beleeft deze sprookjes en je blijft ze herinneren, hoe oud je ook mag zijn. Dit is een van de belangrijke punten die meerwaarde biedt aan bedrijven met beleving, de herinneringswaarde.

Beleveniseconomie

Al jaren geleden betoogden marketing goeroes Joseph Pine en James Gilmore dat er een nieuw economisch tijdperk was aangebroken, namelijk de ‘beleveniseconomie’. De klant wil meer dan alleen een product. Hij wil een belevenis en daarvoor is hij zelfs bereid te betalen (Pine & Gilmore, 1991). Destijds introduceerden zij de term ‘experience economy‘. De term ‘experience’ of belevenis is sindsdien alleen maar verder geëvolueerd en wordt een steeds belangrijker begrip in onze samenleving. De reden? Er is zoveel informatie om te consumeren voor consumenten, dat ze op zoek gaan naar bijzondere belevenissen, connecties en interacties.

Wat is belevenismarketing?

Belevingsmarketing is meerwaarde realiseren voor een onderneming door beleving. In de marketing en communicatie van vandaag de dag zijn rationele kenmerken van bedrijven, producten en/of diensten lang niet meer voldoende om bij de doelgroep(en) voorkeur te creëren. Beleving is van grote meerwaarde. Bedrijven die hier goed op inspelen weten de klant eerder te raken en aan zich te binden. Het zorgt voor een positief imago van je merk.

Op papier blijkt dit ook uit de marketingcijfers. De budgetten voor ‘experiential marketing’ (belevenismarketing) blijven wereldwijd groeien. Conclusie: als je niet meedoet, ga je zeker niet opvallen!

Voor elk bedrijf?

Beleving kan bij bijna elk bedrijf worden toegepast. Het is belangrijk dat klanten een beleving ervaren als ze het product kopen, kennismaken met het bedrijf of de winkel bezoeken. De uitstraling van een bedrijf is een van de eerste punten die belangrijk zijn om een beleving te voelen. Bij de Efteling bijvoorbeeld begin je al met het ‘Efteling-gevoel’ te beleven als je het parkeerterrein op rijdt. Alles op het parkeerterrein is netjes en verzorgd. De ingang is zo gemaakt dat iedereen hem blijft herinneren. Zodra je het park op loopt hoor je dromerige muziek over het gehele park. Een ander voorbeeld is een tuincentrum tijdens de kerstperiode. Gezellige kerstlichtjes en mooie decors zorgen voor het echte kerstgevoel. Klanten zijn sneller geneigd om meer te kopen door deze beleving. Beleving begint al klein, een winkelruit die vies is roept snel een beleving op dat het binnen ook niet netjes is. In zo’n geval loop je misschien sneller voorbij. Vriendelijkheid van het personeel is ook belangrijk voor een beleving. Een restaurant vol chagrijnige obers zorgt voor een onprettige beleving van je etentje.

Belevenismarketing voor webshops

Ook als webshop kun je de bezoekers een beleving bieden. De eerste beleving is natuurlijk de uitstraling van je webshop. Maar zeker ook zo belangrijk is de functionaliteit van de shop. Als de producten goed vindbaar zijn en bestelproces eenvoudig is, creëer je een prettige beleving voor de klant. Een voorbeeld van een webshop die het woord ‘beleving’ heel goed begrijpt is Coolblue. Zo wordt bij aflevering het oranje-blauwe pakketje van Coolblue al van veraf herkend , waardoor mensen sneller aan Coolblue zullen denken wanneer zij online willen bestellen. Daarnaast is er de mogelijkheid om een persoonlijke boodschap te plaatsen op de verpakking, wat een leuke toevoeging biedt aan de beleving van de klant.

Tot slot

Een volgende keer dat ik tegen mijn kinderen zeg dat we naar de Efteling gaan, zullen ze zich erop verheugen. Zij hebben namelijk het ‘Efteling-gevoel’ beleefd. In de tussentijd zal het Tv-programma van de Sprookjesboom nog een extra handje helpen om de Efteling te blijven herinneren. Deze andere vorm van marketing is bedoeld voor het creëren van top of mind awareness.

Maar dat, lieve lezers, dat is weer een ander verhaal… (slotzin van Sprookjesboom)

Recente Berichten

Start typing and press Enter to search